Economia Strutului

In ultimul deceniu, strutul a fost privit ca o potentiala schema de imbogatire rapida. La inceputul „modei” privind cresterea strutilor, indivizii de pe piata au observat cum investitia lor initiala a crescut de 10 ori. Insa, pe masura ce numarul pasarilor pentru imperechere creste, potentialii investitori sunt avertizati ca afacerea de crestere a strutilor poate capata un grad de risc.

Strutul este o pasare complexa, prin faptul ca poate produce un numar atat de mare de produse. Ceea ce trebuie acum urmarit este ca aceste produse variate sa fie plasate pe piata de catre crescator, si de a face fata unei piete dinamice.

La ora actuala, produsele obtinute de la struti sunt extrem de scumpe, si se adreseaza elitelor din Europa si SUA. Cu toate acestea, ridicarea monopolului Africii de Sud asupra strutilor, precum si cresterea numarului acestora, vor antrena reducerea pretului pana la un nivel rezonabil. Atunci cand aceasta reducere se va produce, beneficiile carnii sanatoase de strut, pielea de calitate vor avea un viitor luminos pe piata mondiala.

Avantaje

Strutii nu necesita un spatiu mare pentru a creste, spre deosebire de vaci sau oi. Doar 4000 metri patrati sunt necesari pentru a creste o pereche de struti, iar daca se adauga o a treia pasare, atunci este necesar 5000 metri patrati.

Strutii fac pui foarte devreme si cu mai multa regularitate decat animalele traditionale, ca vaca. De exemplu, femela-strut poate incepe sa depuna oua la varsta de 2 ani, si poate produce 30-90 oua pe an. Din acest motiv, potentialul pe piata al strutului este enorm; carnea de strut este asemanatoare cu cea de vaca, fiind mult mai sanatoasa, datorita faptului ca are un continut scazut de grasimi si colesterol. De cand s-a dovedit ca aceasta carne „rosie” este mai sanatoasa decat carnea rosie traditionala, numerosi consumatori constienti din intreaga lume, care sunt ingrijorati de atacurile de cord, presiunea ridicata a sangelui, si bolile cardiace, au devenit tot mai interesati in a achizitiona carne de strut.

Atunci cand strutul este taiat, se pierde foarte putina carne in procesul de taiere. Cand strutul este dus la sacrificare, carnea este vanduta distribuitorilor si restaurantelor; pielea este vanduta pentru productia de produse de inalta calitate; picioarele sunt plasate intr-un praf foarte fin si vandute in Estul indepartat, ca afrodisiac; penele sunt vandute constructorilor de automobile pentru a fi folosite in ultima etapa de vopsire a acestora; in cele din urma, ochii sunt dispusi pentru centrele de cercetare a cataractei la oameni pentru a fi studiati.

Industria de crestere a strutilor are acces la programe de crestere si cumparare disponibile On-Line, iar fermele de struti pot comunica intre ele, fie ca se afla in SUA, Europa, Africa, Australia sau Noua Zeelanda, prin Internet. „Strutii on-line” pot realiza procesul de gasire a perechilor, de incubatie, clocire, crestere, vanzare oua si pui, si chiar deplasarea pasarilor la taiere. Se previzioneaza ca piata de struti se va afla in plin proces de crestere a cererii in viitorul apropiat.

Dezavantaje

Investitia de intrare pe piata de struti este destul de ridicata; cu toate acestea, avand in vedere rata ridicata de natalitate a strutilor, este posibil sa se realizeze un profit semnificativ in 5 ani. Pretul pentru pielea de strut, carne si pene a scazut incet in ultimii 5 ani. Aceasta se datoreaza, pe de o parte cresterii numarului de exemplare disponibile pentru imperechere, iar pe de alta parte ridicarii monopolului sud-african. In prezent, produsele obtinute de la struti devin din ce in ce mai accesibile, fapt extrem de benefic, deoarece pielea de strut este considerata a fi cea mai fina si mai rezistenta din lume, in timp ce carnea de strut are un continut scazut de grasimi si colesterol. Numarul actual de struti crescuti in ferme, pe teritoriul SUA, variaza intre 400.000 si 700.000.

Asociatia Americana pentru Struti estimeaza ca va fi nevoie de aprox. 3.000.000 struti in SUA, pentru a face aceasta industrie profitabila atat pentru crescator, cat si pentru consumator.

In prezent, cea mai grava problema in ceea ce priveste carnea de strut, o reprezinta faptul ca nu sunt suficiente exemplare, iar carnea este foarte scumpa. De aceea, se recomanda ca producatorii sa se asocieze, pentru a furniza o cantitate suficienta de carne, astfel incat ambalalatorii sa identifice restaurante si distribuitori en-detail, carora sa le ofere aceste produse la un pret rezonabil.